Český jazyk

Vyučovací předmět český jazyk a literatura je povinným maturitním předmětem, který se vyučuje ve všech ročnících.

Český jazyk a literatura, který vychází ze vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace, zaujímá stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu. Jeho výuka je rozdělena do tří základních složek, které jsou navzájem propojeny:

    1. komunikační a slohové výchově žáky vedeme k porozumění textu, k tvorbě vlastních jazykových projevů se zřetelem na odlišnosti jazykových stylů a slohových útvarů. Žáky učíme kultivovanému mluvenému projevu a schopnosti prezentovat výstižným způsobem své názory.
    2. Základem jazykové výchovy je znalost spisovného jazyka i rozlišování jednotlivých vrstev jazyka a jejich využití. Klademe důraz na uplatňování jazykové normy a znalostí z morfologie, syntaxe a lexikologie.
    3. literární výchově je naším cílem přivést žáky k literatuře, naučit je porozumět literárnímu textu a vytvořit si vlastní názor. Toho se snažíme dosáhnout také prostřednictvím základních znalostí z literární teorie a historie.

Ve vyučování používáme moderní učebnice a snažíme se, aby výuka probíhala především v odborných učebnách, vybavených moderní didaktickou technikou, a ve školní knihovně   (16 000 knih), kde jsou žáci v bezprostředním kontaktu s literaturou. To vše nám umožňuje užití řady vyučovacích metod. Samotná výuka je navíc doplňována soutěžemi (recitační, literární, olympiáda v ČJ), besedami se spisovateli i s dalšími osobnostmi kultury či návštěvami kulturních akcí.

Součástí vzdělávacího procesu jsou také knihovnické lekce pro žáky nastupujících ročníků a literárně – historická exkurze do Prahy (3. ročník a septimy), občas také tematicky zaměřené jednodenní i vícedenní exkurze.

Předmět žákům nabízí také volitelné předměty v posledním ročníku studia, např. Komunikační dovednosti, Film a divadlo aj. Zajímavým doplněním je v posledních letech také Čtenářská gramotnost, která se vyučuje povinně v maturitním ročníku.

Žáci mohou pracovat i v zájmových útvarech, v současné době nabízíme dramatický či filmový kroužek.

Vyučující předmětu se pravidelně zapojují do projektů, které oživují a doplňují výuku, a řady školních i mimoškolních aktivit. Navázali jsme spolupráci s Památníkem písemnictví na Moravě, s Krajskou knihovnou F. Bartoše, s Městským divadlem Zlín aj.

UČEBNÍ PLÁNY 

Osmileté studium – nižší gymnázium (79-41-K/81) 

Ročník Prima Sekunda Tercie Kvarta
Počet hodin 5 4 4 4
 

Osmileté studium – vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41) 

Ročník

Kvinta

1. ročník

Sexta

2. ročník

Septima

3. ročník

Oktáva

4. ročník

Počet hodin 4 3 3 4

PoužívanÉ UČEBNICE, DOPORUČENÁ litaratura

Nižší gymnázium

Žáci pracují s učebnicemi z nakladatelství FRAUS, které jim zapůjčuje škola.

Vyšší gymnázium

Vyučující si mohou vybrat ze dvou řad učebnic:

Učebnice z nakladatelství VYUKA.CZ

Pro všechny ročníky:

POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar a DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura – přehled středoškolského učiva. 2., upravené vyd. Třebíč: VYUKA.CZ, 2006

MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk – přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: VYUKA:CZ, 2005

1. ročník (kvinta)

 SLANAŘ, Otakar. Čítanka 1. 1. vyd. Třebíč: VYUKA.CZ, 2006

2. ročník (sexta)

 KOSTKOVÁ, Markéta. Čítanka 2. 1. vyd. Třebíč: VYUKA.CZ, 2006

3. ročník (septima)

MAŠKOVÁ, Drahuše. Čítanka 3. 1. vyd. Třebíč: VYUKA.CZ, 2006

4. ročník (oktáva)

KRAUSOVÁ, Lenka a FOLDYNA, Lukáš. Čítanka 4. 1. Vyd. Třebíč: VYUKA.CZ, 2006

Učebnice z nakladatelství DIDAKTIS

1. ročník (kvinta)

BLÁHOVÁ, Renata, CHVALOVSKÁ, Eva a POLÁŠKOVÁ, Taťána. Literatura pro 1. ročník středních škol – učebnice. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2008

BLÁHOVÁ, Renata, CHVALOVSKÁ, Eva a POLÁŠKOVÁ, Taťána. Literatura pro 1. ročník středních škol – pracovní sešit. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2008

ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy – pracovní sešit. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2010

ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy 1.díl. 1.vyd. Brno: Didaktis, 2010.

2. ročník (sexta)

POLÁŠKOVÁ, Taťána, SRNSKÁ, Kateřina a ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena. Literatura pro 2. ročník středních škol – učebnice. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2009

POLÁŠKOVÁ, Taťána, SRNSKÁ, Kateřina a ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena. Literatura pro 2. ročník středních škol – pracovní sešit. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2009

ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy 2. díl. 1. Brno: Didaktis, 2011.

ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy 2. díl- pracovní sešit. 1. Brno: Didaktis, 2011.

3. ročník (septima)

ANDREE, Lukáš, DVOŘÁK, Jan a FRÁNEK, Michal. Literatura pro 3. ročník středních škol – učebnice. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2009

ANDREE, Lukáš, DVOŘÁK, Jan a FRÁNEK, Michal. Literatura pro 3. ročník středních škol – pracovní sešit. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2009

ADÁMKOVÁ, Petra a Šárka GREŠOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3.- 4. díl. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013.

ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3.- 4. díl- pracovní sešit. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013.

4. ročník (oktáva)

ANDREE, Lukáš, FRÁNEK, Michala KULHAVÁ, Martina. Literatura pro 4. ročník středních škol – učebnice. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2010

ANDREE, Lukáš, FRÁNEK, Michala KULHAVÁ, Martina. Literatura pro 4. ročník středních škol – pracovní sešit. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2010

ADÁMKOVÁ, Petra a Šárka GREŠOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3.-4.díl. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013.

ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3.- 4. díl- pracovní sešit. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013.

maturitní zkouška

Forma:

Maturitní zkouška z českého jazyka se skládá ze dvou čast:

    • společná část
    • profilová část

Jednotlivé části zahrnují tyto formy zkoušky: ústní zkouška, písemná práce, didaktický test

Společná část  
Profilová část  

Poznámka:

Součástí ústní maturitní zkoušky je obhajoba povinně předkládané seminární práce z dějepisu, vytvořené pod dohledem vyučujícího, které je věnováno maximálně 5 minut z celkové doby 15 minut ústní zkoušky. Hodnocení seminární práce a její obhajoby tvoří 1/8 známky z ústní zkoušky. 

Soutěže a olympiády

Olympiáda v českém jazyce

    • Předmětová komise českého jazyka pořádá školní kolo olympiády pro nižší i vyšší gymnázium. 
    • Zároveň jsme také pořadateli okresního a krajského kola pro střední školy.

Recitační soutěž

    • PK ČJ pořádá školní kolo soutěže pro nižší i vyšší gymnázium. Žáci poté postupují do vyšších kol soutěže.

Literární soutěže

    • Žáci jsou nejen zapojováni do vyhlašovaných literárních soutěží, ale v loňském školním roce jsme vyhlásili i školní literární soutěž Příběhy obrazů.