Dějepis

„Výuka dějepisu v demokratické Evropě by měla zaujímat rozhodující postavení ve vzdělávání odpovědných a aktivních občanů," zní doporučení Rady Evropy.

Dějepis má nezastupitelné místo ve vzdělávání mladých lidí z mnoha důvodů, ať už je to hlubší pochopení evropských dějin, prevence konfliktů, získání vztahu ke svému národu a vlasti, pochopení smyslu lidské práce a lidského života.

Je ale velmi důležité, jakou formou se tyto informace ve školách předávají. My učitelé dějepisu na našem gymnáziu usilujeme o to, aby dějepis nebyl jen nudným výčtem prachem zapadlých událostí. Snažíme se žáky a žákyně zapojit do řešení problémů, učíme je přemýšlet a vyjadřovat svůj názor.

Využíváme při tom čtyři odborné učebny vybavené moderní výukovou technikou, zařazujeme prvky badatelské a outdoorové výuky, připravujeme didaktické hry či metodiku práce s komiksy, pořádáme exkurze a besedy s inspirativními hosty, přirozeně vedeme žáky a žákyně ke studiu cizojazyčných zdrojů informací, zkoumáme možnosti využití nástrojů umělé inteligence pro zpestření výuky, zapojujeme se do evropských projektů. 

Jsme rovněž hrdí na to, že klademe největší důraz na moderní/soudobé dějiny, a to nejen v seminářích, ale i v běžných hodinách.  
 

UČEBNÍ PLÁNY 

Osmileté studium – nižší gymnázium (79-41-K/81) 

Ročník Prima Sekunda Tercie Kvarta
Počet hodin 2 2 2 2
 

Osmileté studium – vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41) 

Ročník

Kvinta

1. ročník

Sexta

2. ročník

Septima

3. ročník

Oktáva

4. ročník

Počet hodin 2 3 2 -
 

UČEBNICE 

PRIMA – KVARTA   

  • UčebniceDějepis pro 2. stupeň ZŠ, Státní pedagogické nakladatelství
  • Řada učebnic od uznávané autorky populárních knih pro děti, historičky PhDr. Veroniky Válkové.
  • Sada učebnic je doplněna o pracovní sešity, které obsahují množství dalších úkolů a činností. Různé typy otázek a doplňovaček vyžadují využití map i jiných textů, především s důrazem na mezipředmětové vztahy.   

KVINTA /1. ROČNÍK – SEPTIMA/3. ROČNÍK   

  • Dějepis pro střední školy, nakladatelství Didaktis 
  • Učebnicová řada je určena pro výuku dějepisu na středních školách, primárně pak na gymnáziích. Pokrývá obsahově celé období od pravěku po počátek 21. století; zdůrazňuje však právě moderní dějiny, vztahuje i starší dějiny k současným problémům a jevům.  

MATURITNÍ ZKOUŠKA 

Forma:

Ústní zkouška před zkušební maturitní komisí  

Poznámka:

Součástí ústní maturitní zkoušky je obhajoba povinně předkládané seminární práce z dějepisu, vytvořené pod dohledem vyučujícího, které je věnováno maximálně 5 minut z celkové doby 15 minut ústní zkoušky. Hodnocení seminární práce a její obhajoby tvoří 1/8 známky z ústní zkoušky. 

SEZNAM MATURITNÍCH TÉMAT 

  1. Pravěk. Naše území až po příchod Slovanů  
  2. Kulturní dědictví antické civilizace  
  3. Starověká náboženství, počátky křesťanství, úloha církve ve středověku  
  4. Vývoj českého státu v raném středověku  
  5. Český stát za vlády posledních Přemyslovců  
  6. Český stát za Lucemburků  
  7. Husitství a jeho doznívání za vlády Jiřího z Poděbrad, cesta ke stavovské monarchii  
  8. Myšlenkové proudy 14. –16. století  
  9. Objevné cesty a jejich důsledky  
  10. Boj o mocenskou převahu v Evropě, války v 17. století  
  11. Osvícenství a rozvoj hospodářství, vědy a kultury  
  12. Vývoj ve Francii od poloviny 18. století do Vídeňského kongresu  
  13. První a druhá průmyslová revoluce, nové společenské uspořádání  
  14. Vývoj USA od vzniku po 1. světovou válku  
  15. Evropa po Vídeňském kongresu. Jaro národů  
  16. Česká politika ve 2. polovině 19. století. Počátky politických stran  
  17. Politika velmocí na přelomu 19. a 20. století  
  18. První světová válka  
  19. Naše země za 1. světové války, vznik Československa  
  20. Problémy 1. republiky, vývoj ve 20. a 30. letech  
  21. Versailleský systém a mezinárodní vývoj mezi dvěma válkami  
  22. Světová hospodářská krize, zrod fašismu a další důsledky krize, pokusy o její řešení  
  23. Příčiny, průběh a důsledky 2. světové války  
  24. Naše země za 2. světové války, život v protektorátě  
  25. Československo v letech 1945–1960  
  26. Poválečný vývoj ve světě do konce 60. let 20. století  
  27. Československo v letech 1960–1992  
  28. Vývoj ve světě od 60. do 80. let 20. století  
  29. Konec dějin? Svět od pádu sovětského bloku  
  30. Historie Zlína 

SOUTĚŽE A OLYMPIÁDY 

Dějepisná olympiáda

Vědomostní soutěž pro žáky a žákyně základních i středních škol.

Dějepisná olympiáda je jednotná pro celé území České republiky a soutěží se ve dvou kategoriích a čtyřech soutěžních kolech. Každý ročník má jiné tematické zaměření, které je jednotné pro všechna postupová kola – ta se liší pouze svou náročností. Pořadatelem soutěže je Katedra pomocných věd historických a archivnictví Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové.

Na naší škole má Dějepisná olympiáda svou tradici, pravidelně se jí zúčastňují žáci a žákyně nižšího i vyššího gymnázia a soutěž je velmi oblíbená. I proto v ní dosahujeme pěkných výsledků – v posledních dvou letech se naši studenti probojovali až do Ústředního kola Dějepisné olympiády, které se koná vždy v Hradci Králové. Studenti nejen soutěží, ale jsou pro ně připraveny i workshopy a exkurze. Odborná porota posuzuje jejich písemnou práci, ve které mají prokázat, že umí pracovat s prameny, literaturou a dalšími zdroji. 

Ve školním roce 2022/23, kdy se soutěžilo na téma Rozdělený svět a Československo v něm (1945–1992), uspěl v ústředním kole maturant Jan Voráč a v roce 2023/2024, kdy zadané téma bylo Každodenní život a kulturní kořeny českých zemí – od Cyrila a Metoděje po Jana Husa, se do ústředního kola probojoval Juraj Koč z tehdejší třídy 3TA. 

Dějepisná soutěž gymnázií v Chebu

Dějepisné soutěže gymnázií se tým naší školy účastní od roku 2011. Jde o soutěž tříčlenných týmů, které se v Chebu utkávají v náročné vědomostní soutěži, přičemž téma je každý rok jiné a týmů je vždy 75. Roku 2011 náš tým obsadil 22. místo, o rok později 15. a nejlepšího umístění naši dosáhli v roce 2013, kdy tým ve složení Květa Trávníčková, Radim Botek a Jiří Zuzaník skončil na 10. místě. 

Od roku 2014 je soutěž česko - slovenská, probíhají krajská kola, kvalifikace, v níž se utkávají týmy z každého kraje a tři nejlepší postupují do chebského finále. Zlínské krajské kolo pořádá naše gymnázium, našemu týmu se od té doby povedlo postoupit čtyřikrát. Nejlepší výsledek získal tým v roce 2022, když Radek Příborský, Jan Lebeda a Marián Zicha krajské kolo vyhráli a v Chebu skončili v opravdu nadupané konkurenci na 22. místě. 

Garantem této soutěže na naší škole je Mgr. Miroslav Flieger, který připravuje soutěžní tým našeho gymnázia, organizuje krajské kolo, úzce spolupracuje s hlavním pořadatelem Miroslavem Stulákem a ve finálovém kole působí coby koordinátor práce poroty, dozorčí komise a kontroluje sčítání výsledků. 


Středoškolská odborná činnost (SOČ)

Naše gymnázium je již tradičním účastníkem této soutěže, kterou komise dějepisu velmi podporuje pro její tvůrčí a badatelské zaměření. Účast v SOČ je pro budoucí studenty vysokých škol významnou zkušeností. 

Předmětová komise dějepisu obvykle negarantuje práce na výhradně historická témata, ale zastřešuje i jiné příbuzné obory, především Teorii kultury, umění a umělecké tvorby. Právě v této oblasti zazářila roku 2020 na celostátní přehlídce SOČ maturantka Ema Pešatová, která v konkurenci špičkových studentů z celé republiky vybojovala vynikající čtvrtou příčku.  

Dalšími úspěšnými soutěžícími byli například Matěj Czinege se svojí unikátní prací Československo v Železném srdci: Margaret Thatcherová a Češi, při níž využil i dokonalé znalosti angličtiny a kontaktů s osobnostmi britské politiky, nebo Marie Pechancová, jejíž práce Ploština – její skuteční i neskuteční hrdinové byla v celostátním kole oceněna stříbrnou medailí a dodnes slouží jako jeden z nejlépe zpracovaných materiálů k tomuto regionálnímu tématu. 
 

DALŠÍ AKTIVITY KOMISE

Celoroční projekty na nižším gymnáziu 

Žáci nižšího gymnázia zpracovávají dle vlastního výběru a zájmu každodenní život lidí v minulosti, jako jsou sídliště, zbraně, oblečení, jídlo, sochy, mozaiky a jiné modely. Mají také možnost vytvořit elektronické soubory k tématu, vytvářejí prezentace. Musejí přitom vycházet z odborné literatury. 

Témata jednotlivých projektů: 

  • PRIMA – Jak se žilo lidem v pravěku a starověku 
  • SEKUNDA – Jak se žilo ve středověku 
  • TERCIE – Jak se žilo v novověku 
  • KVARTA – Jaké bylo 20. století

 

EXKURZE, ZÁJEZDY 

Tradičně připravujeme pro studenty nižšího a vyššího gymnázia jednodenní i několikadenní exkurze. Program je koncipován tak, aby doplnil probírané učivo v jednotlivých ročnících.  

Dějepisné semináře pravidelně navštěvují Státní okresní archiv na Klečůvce, kde se seznámí s principy historického bádání, které pak zúročí při psaní svých seminárních prací. 

Tragické události 2. světové války si připomínáme návštěvou pasekářské osady Ploština. V nově zrekonstruovaném Národním kulturním památníku absolvují naši žáci a žákyně velmi moderně pojatý výukový program. 

Velmi silným emočním zážitkem a připomínkou holokaustu je pro naše žáky a žákyně exkurze do polského vyhlazovacího tábora Osvětim-Březinka

Naopak veselou událostí bývá návštěva archeologického muzea Anthropos v Brně

Velmi zdařilé byly v nedávné době poznávací zájezdy do Rakouska a Bavorska, či do Itálie a Slovinska.