Zeměpis

Charakteristika předmětu

V zeměpisu se dnes primárně nejedná o znalost názvů států a zeměpisných pojmů, ale o pochopení komplexních procesů, které ovlivňují náš každodenní život a budoucnost naší planety.

Cíle předmětu zeměpis:

    • Poskytnout základní poznatky o přírodních, sociálních a ekonomických jevech.
    • Rozvíjet kritické myšlení a schopnost analyzovat globální a lokální problémy.
    • Vést k odpovědnému přístupu k přírodě a životnímu prostředí.
    • Podporovat pochopení kulturní a etnické rozmanitosti světa.

Zeměpis je důležitý předmět, který pomáhá žákům získat hlubší pochopení světa a jeho fungování, a také dovednosti, které mohou využít v každodenním životě.

Učební plány

Osmileté studium – nižší gymnázium (79-41-K/81) 

Ročník Prima Sekunda Tercie Kvarta
Počet hodin 2 2 1 -
 

Osmileté studium – vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41) 

Ročník

Kvinta

1. ročník

Sexta

2. ročník

Septima

3. ročník

Oktáva

4. ročník

Počet hodin 2 2 1 -

 

Naše gymnázium disponuje 3 odbornými zeměpisnými učebnami, které jsou vybaveny moderní didaktickou technikou.

Výukové materiály

Nižší gymnázium

Používáme učebnice a pracovní sešity Hravý zeměpis z nakladatelství Taktik, které jsou vytvořeny moderním a inovativním přístupem. Cíleně se zaměřuje na rozvíjení samostatného a logického myšlení vhodně kladenými otázkami na konci každé kapitoly. 

Vyšší gymnázium a čtyřleté studium

Vyučující vytváří pro žáky vlastní výukové materiály včetně pracovních listů, které aktuálně reagují na dynamiku současného světa

Maturitní zkouška

K přípravě na maturitní zkoušku slouží předmět Seminář ze zeměpisu v maturitním ročníku v rozsahu 4 hodiny týdně.

Forma:

Kombinovaná - písemná zkouška a ústní zkouška před zkušební maturitní komisí

Písemná zkouška:

75 minut na téma:

Fyzická geografie - Země jako vesmírné těleso, kartografie, litosféra, atmosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra.

Ústní zkouška: Ústní zkouška před zkušební maturitní komisí.

Maturitní témata:

    1. Fyzickogeografická a socioekonomická charakteristika Britských ostrovů
    2. FG a SE charakteristika států severní Evropy
    3. FG a SE charakteristika Německa a alpských států
    4. FG a SE charakteristika Francie a Beneluxu
    5. FG a SE charakteristika států Pyrenejského a Apeninského poloostrova
    6. FG a SE charakteristika států Balkánského poloostrova
    7. FG a SE charakteristika USA a Kanady
    8. FG a SE charakteristika Střední Ameriky
    9. FG a SE charakteristika Jižní Ameriky
    10. FG a SE charakteristika Austrálie a Oceánie
    11. FG a SE charakteristika severní Afriky, saharských států a Sahelu
    12. FG a SE charakteristika států Guinejského zálivu, střední, východní a jižní Afriky
    13. FG a SE charakteristika jižní Asie
    14. FG a SE charakteristika států jihovýchodní Asie
    15. FG a SE charakteristika států východní Asie
    16. FG a SE charakteristika států jihozápadní Asie
    17. FG a SE charakteristika Ruska
    18. FG a SE charakteristika Slovenské republiky, Maďarska a Polska
    19. FG a SE charakteristika států Pobaltí a V Evropy (Ukrajina, Bělorusko, Moldavsko)
    20. FG a SE charakteristika států Střední Asie a Zakavkazska
    21. ČR – fyzickogeografické podmínky a primární sféra hospodářství
    22. ČR – obyvatelstvo, sekundární a terciární sféra hospodářství
    23. FG a SE charakteristika kraje Středočeského, Jihočeského a Vysočiny
    24. FG a SE charakteristika kraje Moravskoslezského, Olomouckého a Jihomoravského
    25. FG a SE charakteristika kraje Libereckého, Královehradeckého a Pardubického
    26. FG a SE charakteristika kraje Ústeckého, Karlovarského a Plzeňského
    27. FG a SE charakteristika Zlínského kraje
    28. Geografie obyvatelstva světa a sídel
    29. Sekundární sféra světového hospodářství
    30. Primární sféra světového hospodářství

Zeměpisná olympiáda

Naši žáci v této velmi populární soutěži dosahuji velmi pěkných výsledků v podobě postupů do krajských kol a velmi často i do kola celostátního. Před několika lety se David Mikel dostal i do kola mezinárodního, které se konalo v Šanghaji.

Exkurze a zájezdy

    • Pro žáky seminářů pořádáme 3denní geografické cvičení v Jedovnicích v Moravském krasu.
    • Každý rok v září se vydáváme na jednodenní geograficko - turistický zájezd do slovenských hor, který je doplněn částí kulturní a biologickou.
    • Dále pořádáme jednodenní exkurze do zajímavých lokalit v nedalekých regionech jako Dolní Vítkovice v Ostravě či elektrárna Dlouhé stráně.
    • Pro nižší gymnázium organizujeme několikadenní zájezdy do blízkých států.

Další aktivity komise

    • Účastníme se projektu Jean Monnet, který moderní formou šíří znalosti o EU.
    • V rámci projektových žáci 3. ročníků a septim pořádáme geografický workshop na Lukově a blízkém okolí. Program je zaměřen na to, jak historické a geografické události či aspekty ovlivňují perspektivu rozvoje obce, a kde následně do kontextu dáváme demografické charakteristiku regionu a dopravní infrastrukturu. Na blízkém okolí Hostýnských vrchů ukazujeme udržitelnost krajiny v budoucnosti.
    • Každoročně organizujeme dvě geografické přednášky ve Velkém kině.
    • V hodinách také využíváme spolupráce s katedrami geografie v Olomouci a Brně formou exkurzí na katedry geografie nebo přednášek jejich odborníků na naší škole.
    • Na školu se snažíme dostat cestovatele ze zajímavých či málo dostupných lokalit.

 

Pravidla hodnocení