Fyzika
Věda je nejlepší způsob, jak z člověka udělat hrdinu.
Giordano Bruno
Fyzikální vzdělání představuje základní kámen vzdělanosti pro každého člověka. Již od starověku se fyzika využívala k řešení praktických problémů. Výsledky a především aplikace fyzikálního poznání pronikly v současné době do našeho každodenního života. Ve zdravotnictví se fyzikální principy používají již od samého počátku lékařství. Jejich vývoj a výzkum se stále zdokonaluje a potenciál využití rychle narůstá.
Fyzika má jednu význačnou vlastnost: zatímco svět kolem nás se s postupem času mění a vyvíjí, základní fyzikální zákony a poznatky zachovávají svoji platnost a nacházejí další a nové technické aplikace.
Na trhu práce mají absolventi s fyzikálním vzděláním vysokou hodnotu, při řešení problémů vedle systémového pohledu uplatňují tolik potřebný nadhled. Fyzik se totiž obvykle dovede podívat na zadaný problém i netradičním způsobem, hledá nová, často neočekávaná, ale správná řešení. Znalost obecných principů mu umožňuje rychle se orientovat v prostředí, které vyžaduje specifické vlastnosti technického charakteru.
Fyzikální vzdělání lze uplatnit v průmyslu, ve vývoji, základním i aplikovaném výzkumu, laboratořích a zkušebnách firem, lékařství, …
Fyzika jako učební předmět zprostředkovává žákům potřebné fyzikální poznatky, které jsou výchovně-vzdělávacím procesem transformovány ve fyzikální vědomosti a dovednosti, poznávací schopnosti a postoje žáka. K osvojení poznatků přispívají moderní výukové metody a organizační formy, které kladou důraz na využití ICT. Nezastupitelné místo ve výuce zaujímají tradiční fyzikální nástroje poznávání: pozorování, experimentování a měření. Ve výuce fyziky na našem gymnáziu vedeme žáky k hledání souvislostí, aby žáci věděli nejen co, ale hlavně proč. Podporujeme žáky v hledání vlastních, třeba netradičních řešení. Klademe důraz na mezioborové vztahy a znalosti.
Učební plány
Osmileté studium – nižší gymnázium (79-41-K/81)
Ročník | Prima | Sekunda | Tercie | Kvarta |
Počet hodin | 2 | 2 | 2 | 2 + 2/3 |
Osmileté studium – vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41)
Ročník |
Kvinta 1. ročník |
Sexta 2. ročník |
Septima 3. ročník |
Oktáva 4. ročník |
Počet hodin | 2 | 2 + 2/3 | 2,5 + 2/3 | - |
Pravidla hodnocení
Používaná literatura
1. ročník (kvinta) - 4. ročník (oktáva)
-
- SVOBODA, Emanuel, a kol. Přehled středoškolské fyziky, Přep. 5. vyd. Praha: Prometheus
- LEPIL, Oldřich, a. kolektiv. FYZIKA Sbírka úloh pro střední školy, Dot. 3. vyd. Praha: Prometheus
Doporučená literatura
-
- Mikulčák, J., a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy, 4. vyd. Praha: Prometheus
Maturitní zkouška z fyziky
Maturitní požadavky vychází ze současných platných pedagogických dokumentů pro gymnaziální vzdělávání a studijního profilu předmětu Fyzika na našem gymnáziu.
Obecným cílem maturitní zkoušky z fyziky je prověřit, jak žáci pronikli do podstaty fyzikálních jevů, které jsou zahrnuty do obsahu učiva fyziky uvedeného ve standardech vzdělávání pro gymnázia a jak jsou schopni své znalosti a dovednosti uplatnit při řešení přiměřených problémů.
Předpokládá se, že k maturitní zkoušce z fyziky se přihlásí žáci, kteří mají o fyziku zásadní zájem a směřují svá budoucí vysokoškolská studia do oborů, kde se vyžadují fyzikální znalosti a dovednosti.
Základní specifikace zkoušky:
Forma: |
Zkouška se koná písemnou formou, složenou ze dvou částí: |
1. část |
test (40 minut), který obsahuje uzavřené úlohy s nabídkou výběru ze čtyř navržených alternativ, z nicž právě jedna je správná. |
2. část | příklady (70 minut), která obsahuje úlohy s širokou odpovědí, u kterých je hodnocen i postup řešení. |
Poznámka: |
Předpokladem zdárného řešení úloh je dovednost užívat bezchybně a s pochopením matematický aparát (úpravy výrazů, řešení rovnic, pravidla pro umocňování, základní vztahy a vzorce apod.). Při řešení maturitního testu je dovoleno používat kalkulátor a Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro SŠ. |
Soutěže a olympiády
-
- Žákyně a žáci naší školy se pravidelně účastní Předmětové soutěže Fyzikální olympiáda.
- Pravidelně se naše studentské týmy zapojují do soutěžě Fyziklání, která rozvíjí nejen fyzikální znalosti, ale také týmovou spolupráci a logické myšlení.
- Předmětová komise fyziky patří mezi lokální organizátory soutěže Náboj Junior.
Fyzikální exkurze
Předmětová komise fyziky pravidelně organizuje exkurzi do švýcarského vědeckého centra Technorama a Evropské organizace pro jaderný výzkum CERN.