Biologie

Terénní cvičení

Biologie umožňuje poznat živou a neživou přírodu a objevovat její zákonitosti. Vede k citlivému vztahu k živým organismům a zodpovědnosti za ně. Rozvíjí praktické dovednosti, učí vyvozovat závěry a ústně i písemně je interpretovat. Přispívá k sebepoznání, pomáhá žákům volit si správný životní styl, navázat mezilidské vztahy a vytvořit si světový názor.

Na Gymnáziu Zlín - Lesní čtvrť je biologie předmětem, který studentům otevírá dveře do fascinujícího světa živé a neživé přírody. Výuka je zaměřena na rozvoj citlivého vztahu k živým organismům a zodpovědnosti za ně. Studenti si osvojují praktické dovednosti, učí se analyzovat a interpretovat data a výsledky prezentovat jak ústně, tak písemně. Biologie přispívá k sebepoznání, pomáhá studentům volit zdravý životní styl, budovat mezilidské vztahy a formovat si vlastní pohled na svět.

Studenti mají možnost účastnit se přírodovědných soutěží, jako je Biologická olympiáda, Středoškolská odborná činnost nebo ekologické soutěže. Výuka biologie je také skvělou přípravou na maturitní zkoušku a přijímací zkoušky na vysoké školy, například na lékařské, veterinární, farmaceutické, biologické, ekologické, psychologické a sportovní obory.

Biologie se vyučuje ve všech ročnících čtyřletého i osmiletého gymnázia, kromě 4. ročníků a oktáv. Pro zájemce o hlubší poznatky je k dispozici volitelný předmět Seminář a cvičení z biologie, který rozšiřuje znalosti z oblastí jako cytologie, mikrobiologie, zoologie, botanika, somatologie, genetika, ekologie, evoluční biologie, fyziologie organismů a molekulární biologie.

Gymnázium disponuje dvěma moderními učebnami a laboratoří, vybavenými nejnovější didaktickou technikou. Studenti mají k dispozici různé pomůcky, preparáty, mikroskopy, binokulární lupy, měřící sondy, senzory a experimentální příslušenství. Výuka je obohacena exkurzemi, návštěvami výstav a odbornými přednáškami, které studentům poskytují cenné praktické zkušenosti.

učební plány

Osmileté studium - nižší gymnázium (79-41-K/81)

Ročník Prima Sekunda Tercie Kvarta
Počet hodin 2 2 2 2+2/3

 

 

 

Osmileté studium - vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41)

Ročník

Kvinta

1. ročník

Sexta

2. ročník

Septima

3. ročník

Oktáva

4. ročník

Počet hodin 2 2 + 2/3 2,5 + 2/3 0

 

 

 

 

Používaná literatura

1. ročník (kvinta) - 3. ročník (septima)

    • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 10. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2013, 579 s., [92] s. obr. příl. Biologie pro gymnázia

Doporučená literatura

    • ZÁVODSKÁ, Radka. Biologie buněk: základy cytologie, bakteriologie, virologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2006, 160 s. Biologie pro gymnázia.
    • KOČÁREK, Eduard. Genetika: obecná genetika a cytogenetika, molekulární biologie, biotechnologie, genomika. 2. vyd. Praha: Scientia, 2008, 211 s. Biologie pro gymnázia.  
    • KOČÁREK, Eduard. Biologie člověka: obecná genetika a cytogenetika, molekulární biologie, biotechnologie, genomika. 1. vyd. Praha: Scientia, 2010, 2 sv. (336, 207 s.). Biologie pro gymnázia.

MATURITNÍ ZKOUŠKA 

Forma:

Ústní zkouška před zkušební maturitní komisí  

Poznámka:

Ústní projev studenta je podpořen obrázkovou prezentací, která usnadňuje orientaci ve vylosované problematice. S obsahem prezentací se mohou studenti seznámit před maturitní zkouškou.

Témata k profilové části:

    1. Stavba a rozmnožování buněk
    2. Základní funkce buněk
    3. Nebuněčné a prokaryotické organizmy
    4. Nižší rostliny, Chromista
    5. Pletiva a orgány rostlin
    6. Charakteristické znaky a význam vyšších rostlin
    7. Říše Houby (Fungi)
    8. Vztah organizmu a prostředí
    9. Genetika na molekulární úrovni
    10. Cytogenetika
    11. Dědičnost mnohobuněčných organizmů
    12. Genetika člověka
    13. Pohyb organizmů
    14. Růst, vývoj, rozmnožování rostlin
    15. Rozmnožování a vývoj živočichů
    16. Fyziologie rostlin (fotosyntéza, dýchání, vodní režim)
    17. Historický vývoj organizmů
    18. Fylogenetický vývoj trávicí soustavy
    19. Fylogenetický vývoj dýchací soustavy
    20. Fylogenetický vývoj cévní soustavy
    21. Fylogenetický vývoj krycí soustavy
    22. Fylogenetický vývoj vylučovací soustavy
    23. Fylogenetický vývoj opěrné soustavy
    24. Hormonální, nervová soustava a smysly živočichů
    25. Nervová soustava a smysly člověka
    26. Tkáně živočichů a člověka
    27. Prvoci, Diblastica, schizocoelní a pseudocoelní prvoústí
    28. Prvoústí coelomoví živočichové
    29. Druhoústí – strunatci, nižší obratlovci (Anamnia)
    30. Vyšší obratlovci (Amniota)

Soutěže a olympiády

Biologická olympiáda

    • D – primy, sekundy
    • C – tercie, kvarty
    • B – 1., 2. ročník a odpovídající ročníky víceletého gymnázia
    • A – 3., 4. ročník a odpovídající ročníky víceletého gymnázia

Soutěžní kola

    • školní, okresní, krajské, ústřední

Studijní materiály

Ekologická olympiáda

Určeno pro: vyšší stupeň střední školy – tříčlenné týmy + pedagog

Místo konání: Valašské Klobouky