Biologie
![]()
Biologie umožňuje poznat živou a neživou přírodu a objevovat její zákonitosti. Vede k citlivému vztahu k živým organismům a zodpovědnosti za ně. Rozvíjí praktické dovednosti, učí vyvozovat závěry a ústně i písemně je interpretovat. Přispívá k sebepoznání, pomáhá žákům volit si správný životní styl, navázat mezilidské vztahy a vytvořit si světový názor.
Na Gymnáziu Zlín - Lesní čtvrť je biologie předmětem, který studentům otevírá dveře do fascinujícího světa živé a neživé přírody. Výuka je zaměřena na rozvoj citlivého vztahu k živým organismům a zodpovědnosti za ně. Studenti si osvojují praktické dovednosti, učí se analyzovat a interpretovat data a výsledky prezentovat jak ústně, tak písemně. Biologie přispívá k sebepoznání, pomáhá studentům volit zdravý životní styl, budovat mezilidské vztahy a formovat si vlastní pohled na svět.
Studenti mají možnost účastnit se přírodovědných soutěží, jako je Biologická olympiáda, Středoškolská odborná činnost nebo ekologické soutěže. Výuka biologie je také skvělou přípravou na maturitní zkoušku a přijímací zkoušky na vysoké školy, například na lékařské, veterinární, farmaceutické, biologické, ekologické, psychologické a sportovní obory.
Biologie se vyučuje ve všech ročnících čtyřletého i osmiletého gymnázia, kromě 4. ročníků a oktáv. Pro zájemce o hlubší poznatky je k dispozici volitelný předmět Seminář a cvičení z biologie, který rozšiřuje znalosti z oblastí jako cytologie, mikrobiologie, zoologie, botanika, somatologie, genetika, ekologie, evoluční biologie, fyziologie organismů a molekulární biologie.
Gymnázium disponuje dvěma moderními učebnami a laboratoří, vybavenými nejnovější didaktickou technikou. Studenti mají k dispozici různé pomůcky, preparáty, mikroskopy, binokulární lupy, měřící sondy, senzory a experimentální příslušenství. Výuka je obohacena exkurzemi, návštěvami výstav a odbornými přednáškami, které studentům poskytují cenné praktické zkušenosti.
učební plány
Osmileté studium - nižší gymnázium (79-41-K/81)
Ročník | Prima | Sekunda | Tercie | Kvarta |
Počet hodin | 2 | 2 | 2 | 2+2/3 |
Osmileté studium - vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41)
Ročník |
Kvinta 1. ročník |
Sexta 2. ročník |
Septima 3. ročník |
Oktáva 4. ročník |
Počet hodin | 2 | 2 + 2/3 | 2,5 + 2/3 | 0 |
Používaná literatura
1. ročník (kvinta) - 3. ročník (septima)
-
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 10. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2013, 579 s., [92] s. obr. příl. Biologie pro gymnázia
Doporučená literatura
-
- ZÁVODSKÁ, Radka. Biologie buněk: základy cytologie, bakteriologie, virologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2006, 160 s. Biologie pro gymnázia.
- KOČÁREK, Eduard. Genetika: obecná genetika a cytogenetika, molekulární biologie, biotechnologie, genomika. 2. vyd. Praha: Scientia, 2008, 211 s. Biologie pro gymnázia.
- KOČÁREK, Eduard. Biologie člověka: obecná genetika a cytogenetika, molekulární biologie, biotechnologie, genomika. 1. vyd. Praha: Scientia, 2010, 2 sv. (336, 207 s.). Biologie pro gymnázia.
MATURITNÍ ZKOUŠKA
Forma: |
Ústní zkouška před zkušební maturitní komisí |
Poznámka: |
Ústní projev studenta je podpořen obrázkovou prezentací, která usnadňuje orientaci ve vylosované problematice. S obsahem prezentací se mohou studenti seznámit před maturitní zkouškou. |
Témata k profilové části:
- Stavba a rozmnožování buněk
- Základní funkce buněk
- Nebuněčné a prokaryotické organizmy
- Nižší rostliny, Chromista
- Pletiva a orgány rostlin
- Charakteristické znaky a význam vyšších rostlin
- Říše Houby (Fungi)
- Vztah organizmu a prostředí
- Genetika na molekulární úrovni
- Cytogenetika
- Dědičnost mnohobuněčných organizmů
- Genetika člověka
- Pohyb organizmů
- Růst, vývoj, rozmnožování rostlin
- Rozmnožování a vývoj živočichů
- Fyziologie rostlin (fotosyntéza, dýchání, vodní režim)
- Historický vývoj organizmů
- Fylogenetický vývoj trávicí soustavy
- Fylogenetický vývoj dýchací soustavy
- Fylogenetický vývoj cévní soustavy
- Fylogenetický vývoj krycí soustavy
- Fylogenetický vývoj vylučovací soustavy
- Fylogenetický vývoj opěrné soustavy
- Hormonální, nervová soustava a smysly živočichů
- Nervová soustava a smysly člověka
- Tkáně živočichů a člověka
- Prvoci, Diblastica, schizocoelní a pseudocoelní prvoústí
- Prvoústí coelomoví živočichové
- Druhoústí – strunatci, nižší obratlovci (Anamnia)
- Vyšší obratlovci (Amniota)
Soutěže a olympiády
Biologická olympiáda
-
- D – primy, sekundy
- C – tercie, kvarty
- B – 1., 2. ročník a odpovídající ročníky víceletého gymnázia
- A – 3., 4. ročník a odpovídající ročníky víceletého gymnázia
Soutěžní kola
-
- školní, okresní, krajské, ústřední
Studijní materiály
Ekologická olympiáda
Určeno pro: vyšší stupeň střední školy – tříčlenné týmy + pedagog
Místo konání: Valašské Klobouky