Creative Teaching in the Secondary CLIL English Language Classroom
Creative Teaching in the Secondary CLIL English Language Classroom
The Lake School of English
Oxford, Velká Británie
6. – 10. listopad 2017
Týdenní metodologický kurz zaměřený na metodu CLIL (Creative Teaching in the Secondary CLIL English Language Classroom)
Metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning) spojuje jazykové a obsahové vzdělávání, cizí jazyk se stává praktickým nástrojem či prostředkem, ovšem prioritním cílem je naplnění konkrétního vzdělávacího obsahu, např. ve výuce dějepisu. Tento způsob výuky je ve světě založeném na mezinárodní spolupráci velmi žádaný, neboť žáky a žákyně vede k myšlení v širších globálních souvislostech.
Kurz v Oxfordu vedly zkušené lektorky, které vystavěly metodiku především na tzv. kompetencích pro 21. století (kritické myšlení, kooperace, kreativita, komunikace). S využitím široké škály výukových materiálů představily způsob, jak žáky a žákyně již od jazykové úrovně A2 vést k postupnému budování slovní zásoby a porozumění neznámému čtenému a slyšenému textu tak, aby byli schopni zvládat výuku jednotlivých předmětů alespoň částečně v anglickém jazyce (tzv. strategie „scaffolding“ – stavění opory, „lešení“).
Kurz byl přínosem pro oba předměty, které vyučuji, tedy anglický jazyk i dějepis. Získala jsem větší sebevědomí v oblasti jazykových kompetencí (týden komunikace výhradně v cizím jazyce, seznámení se současnými trendy v hovorové angličtině) a obohatila svůj rejstřík výukových aktivit (procvičování slovní zásoby, práce s textem, hodnocení písemného i mluveného projevu).
Nezanedbatelným přínosem byl i samotný pobyt v Oxfordu, prohlídka města, návštěva několika historických i přírodovědných muzeí či divadelního představení.
Mgr. Dagmar Daňková