1) Bobergsgymnasiet, Box 116, 841 22, Ange, Švédsko - srpen - září 2021 (AJ)

Bobergsgymnasiet, Teaching assignment

Ånge, Švédsko
30.8.2021-3.9.2021

Mgr. Miroslav Rafaj 

 

Na přelomu srpna a září 2021 jsem uskutečnil tzv. teaching assignment na Bobergsgymnasiet v Ånge. Jedná se o naši dlouholetou partnerskou školu v rámci programu Global Classroom. Náplní ´teaching assignment´ je, že vyslaný, hostující učitel na partnerské škole odučí několik hodin svého předmětu. Tím představí svým kolegům ze zahraniční školy výukové metody používané v ČR a toto následně slouží jako podklad pro vzájemnou výměnu informací o výuce. Minimálně v mém případě šlo o podnětnou výměnu, kdy jsme se švédskými kolegy strávili opravdu hodně času diskusemi o tom, co a jak ve kterém státě funguje.

Švédy jsem si, hlavně díky zkušenostem z minulosti, spojoval s velmi dobrou úrovní angličtiny. Je pravda, že nemají zábrany komunikovat a mají relativně širokou hovorovou slovní zásobu. I na základě rozhovorů se švédskými kolegy si myslím, že je to hodně ovlivněno tím, že od útlého věku jsou angličtině prakticky denně vystaveni – zahraniční filmy se ve Švédsku nedabují, ale drtivá většina je vysílána v původním znění s titulky.

Na druhou stranu, díky této schopnosti se domluvit, jsem u švédských studentů postrádal jakoukoli zvýšenou motivaci se angličtinu opravdu vědomě učit. Hodiny berou jako příležitost popovídat si, ale neučí se cíleně ani novou slovní zásobu, ani gramatiku jazyka. A i výuka těchto jazykových prvků je podle mne na nevysoké úrovni. Švédským učitelům chyběly doplňující materiály, které jsou pro nás na naší škole naprostou samozřejmostí. Pokud tedy má český žák zájem se učit a zlepšovat, je téměř jisté, že se dostane na minimálně stejnou, spíše však i vyšší jazykovou úroveň než jeho protějšek ze Švédska.

Velkým překvapením pro mne bylo, že hodiny nemají stanovenu jednotnou délku jako je tomu u nás – 45 minut. Nejkratší hodina, kterou jsem v Ånge absolvoval, trvala 60 minut, nejdelší pak měla 135 minut! Ani při nejlepší vůli jsem pak nebyl schopen pochopit, jak systém určování délky hodin funguje.

Dalším výrazným rysem školy bylo velké množství imigrantů z jiných zemí i kultur – mluvil jsem se žáky s rodiči z Polska, bývalé Jugoslávie, ale i afrických či asijských zemí. A zajímavé bylo, že většinou to byli právě tito žáci, kteří o České republice věděli mnohem více než rodilí Švédové. Druhým překvapením při hodinách o ČR pro mne bylo, že druhým nejznámějším jménem z naší historie po Jaromíru Jágrovi je Jan Hus. Opravdu nevšední spojení.

Co bylo i švédskými kolegy kritizováno je fakt, že jakási forma inkluze či rovnostářství zde byla dovedena až k absurdnosti. Učitelé např. nemohou zadávat žákům žádnou domácí přípravu na hodiny – protože ne všichni mají doma stejné podmínky se učit. Téměř neexistuje možnost dát línému žákovi špatnou známku, protože kvůli zvýšení sebevědomí učitelé nemají žáky kritizovat, že se naučili málo, ale naopak pochválit za to, že se naučili aspoň něco.

Bobergsgymnasiet je mnohem menší než naše škola, a možná i to je jeden z důvodů, proč vyučující žijí mnohem více spolu, jako komunita. Prakticky každou obědovou pauzu se téměř celý pedagogický sbor schází v příjemně vybavené sborovně.

Největším přínosem pro mne rozhodně byla možnost komunikovat anglicky a oživit si tak své jazykové dovednosti. Jako motivaci pro žáky rozhodně využívám své poznatky o rozdílu v progresu typického švédského a našeho žáka. A i když jsem si nepřivezl konkrétní poznatky nebo metody výuky, které bych mohl použít, už jen přemýšlet o školství z trochu jiného úhlu pohledu je jistě užitečné a podnětné. Spolupráce našich škol bude jistě i nadále pokračovat a budeme se tak mít možnost navzájem obohacovat.

A za širší perspektivy pro mne osobně bylo velmi zajímavé a obohacující, že jsem se jako milovník Skandinávie na cestu vydal osobním vozem. Díky tomu jsem měl možnost poznat i okolí Ånge a krásnou švédskou přírodu. I ta však ukrývá jistá úskalí. Když jsem byl jednoho večera na večeři u mé učitelky-hostitelky a plánoval jsem jít pěšky na své ubytování, nebylo mi to dovoleno. Sousedi se toho večera totiž navzájem varovali, že v lese poblíž jejich ulice ten den viděli divokého medvěda…

Určitě se jednalo o zážitek, který mohu všem učitelům jen doporučit.