2) Centro de Formación Somorrostro, Barrio San Juan, 10, Muskiz Španělsko - listopad 2021 (ZE - TV)

Teaching assignment (výukový pobyt)

Partnerská škola: Centro de Formación Somorrostro

Muskiz, Španělsko

01.11.2021 – 05.11.2021

RNDr. Tomáš Danielis

 

Výukovým pobytem jsem sledoval více cílů, samozřejmě stěžejní část byla výuka zeměpisu v anglickém jazyce. Dalším cílem bylo navázání na úspěšně se rozvíjející spolupráci naší a této partnerské školy. Vzhledem k tomu, že často využívám výuku metodou CLIL (AJ) ve svých hodinách, tak dalším cílem bylo vyzkoušení svých výukových metod a následně je porovnat s místními výukovými metodami v tomto předmětu. Zároveň jsem se chtěl seznámit s chodem hostitelské instituce a hospitační formou navštívit i jiné hodiny, což se také povedlo. Další cíl jsem měl poznání místního regionu a setkávání s lidmi a jejich mentalitou, což se mi také celkem podařilo.

Na škole v Muskizu mě překvapilo, že je zde jednoznačnou prioritou přírodovědné a jazykové vzdělání. Jejich vybavení v uvedených oborech bylo nadstandartní. Další velkou zajímavostí a inspirací bylo, že předměty jako fyzika, chemie, biologie - zeměpis, dějepis – zeměpis či výtvarná výchova jsou většinou vyučovány v angličtině. K tomu nutné dodat, že angličtina je jejich třetí jazyk (1. jazyk baskičtina, 2.španělština). Jedním z hlavních důvodů, proč se škola, tak intenzivně věnuje výuce angličtiny je, že se jedná o průmyslový region, kde sídlí velké množství firem ze zahraničí.

Jedna z věci, kterou bych zdůraznil byla disciplína, s jakou dodržovali nošení respirátorů. V Baskicku je proočkvanost více než 85 %, přesto respirátory nosí ve třídách, na chodbách i ve venkovních prostorách a nesundali si je ani při tělesné výchově. V hromadné dopravě a ve vnitřních prostorách se téměř nikdo nedovolí si respirátory sundat. Učitelé mě vzali s sebou na nejvyšší fotbalovou ligu, kde bylo přes 40 000 diváků. Všichni přicházející dodržovali protiepidemická opatření, nebylo zde téměř potřeba policie, a to samé v hledišti. Po utkání i lehce rozvášnění fanoušci si v hromadné dopravě nesundali respirátor. Mezi diváky bylo obrovské množství malých dětí i seniorů ve vyšším věku a také si nikdo z nich nedovolil porušovat nařízení. V okolí stadionu nebyla jednotky zásahové policie a vše bylo pohodové. Vědí totiž, jaké to je, když ve velkém umírají lidé a respektují nařízení odborníků.

Nedaleko podél pobřeží prochází i vyhlášená poutní Svatojakubská cesta, což historická síť dvanácti poutních cest, které vedou ke hrobu svatého Jakuba Staršího v katedrále v Santiagu de Compostela ve španělské Galicii. Rozhodl jsem si několik kilometrů projít a popřemýšlet nad tím, co vede poutníky k absolvování této cesty.

Hlavním přínosem bylo vytvoření studijních materiálů v anglickém jazyce a jejich prezentace místním žákům. Materiály vytvářené v cizím jazyce musí mít více specifických aspektů a zabere více času je najít, zpracovat a připravit ve vhodné formě. Vytvořené materiály budu používat ve svých hodinách a tímto systémem budu vytvářet materiály nové. Také vím, jaký typ materiálů žáci potřebují a jakým způsobem je koncipovat. Jednoznačně ale čas potřebný k vytváření těchto materiálů je celkem značný, ale určitě se vyplatí. Vytvořil jsem si databázi internetových stránek, kde se dají materiály nalézt. Také po shlédnutí velkého množství videjek na youtube jsem schopen hned na počátku identifikovat, zda toto video je vhodné či nikoliv.

Veškeré informace, poznatky, zážitky pomocí prezentace a další fotogalerie prezentuji v hodinách svým žákům.