1) Gymnasium Philippinum Marburg, Leopold-Lucas-Straße 18, Marburg, Německo – září 2021 (NJ – ČJ)

Gymnasium Philippinum, Leopold-Lucas-Str. 18

Marburg, SRN

20.09. – 24.09. 2021

Mgr. Lucie Janků

 

Pobyt na gymnáziu v německém Marburgu se zaměřením na výuku literatury i jazyka se týkal především výukových metod při práci s uměleckými i neuměleckými texty, jejich analýzy i tvorby vlastních textů výkladového charakteru. Samotná hospitace výborně posloužila i k rozšíření povědomí o současných společensko-politických tématech ve Spolkové republice Německo, která odpovídají obsahu zkoušky DSD II skládané na našem gymnáziu.

Specifika výuky v německém prostředí spočívají především ve formě skupinové práce žáků. Role vyučujícího při samotné výuce je spíše moderační, avšak úkoly zadávané jednotlivým skupinám žáků, nejčastěji šestičlenným, vyžadují systematičtější přípravu a stanovení jasných cílů hodiny. Jejich vyhodnocení obvykle probíhá na konci devadesátiminutového bloku a žáci hodnotí i výsledky práce ostatních skupin. Vždy je podávána okamžitá zpětná vazba, žáci ji očekávají od sebe navzájem. Až poté zhodnotí práci skupiny vyučující. Tato zpětná vazba je mnohdy vnímána jako konstruktivní kritika, tomu odpovídá i vhodná slovní forma.

Největším přínosem pro mě samotnou byl právě způsob hodnocení výsledků práce druhých skupin. Nejen že žáci soustředěně sledovali výstupy svých spolužáků, ke kterým se následně aktivně vyjadřovali, ale měli možnost se vyjádřit ať už pochvalně či kriticky. Právě tyto komentáře vnímali žáci s velkou pozorností a mnohdy se rozproudila podnětná diskuse. Úkoly, kterým se žáci při skupinové práci věnovali, byly vždy formulovány problémovou metodou, vesměs vyžadovaly hlubší zamyšlení a kreativní řešení. Každou novou zkušenost z jiné školy stojí za to vyzkoušet a zařadit do výuky, čímž se v mnohém obohatí samotná výuka i jisté zavedené způsoby práce.