6) ICELAND ENVIRONMENTAL AND OUTDOOR EDUCATION, Island
ICELAND ENVIRONMENTAL AND OUTDOOR EDUCATION
Reykjavík, Island
24. – 30. 7. 2021
Mgr. Pavel Dlouhý
Kurz byl zaměřený na aktivity v přírodě, principy environmentální výchovy, tvorbu integrované metodiky, rozvoj jazykových a komunikačních dovedností využitelných u metody CLIL. Hlavními metodami byla praktická školení, spolupráce, různé aktivity a diskuse. Vše bylo zasazeno do specifické krajiny Islandu v proměnlivých podmínkách, což podtrhovalo specifika a také pozitiva outdoorové výuky.
Kurzu se zúčastnili učitelé z různých evropských zemí. Při vzájemných prezentacích, které probíhaly večer online formou, jsme si předávali poznatky o školských systémech našich zemí, včetně Islandu, a také implementaci outdoorové výuky do praxe škol.
V průběhu kurzu jsme také získali poznatky o teoretické základně výchovné pedagogiky, výzkumu a literatuře věnované outdoorové pedagogice. Speciální část byla věnována skautingu, jeho poselství, historii a aktuálnímu stavu.
Veškeré aktivity probíhaly v anglickém jazyce a některé i v online podobě s využitím ICT.
Účast na kurzu zvýšila úroveň mých odborných kompetencí v oborech přírodních věd, ekologie a environmentalistiky. Zajímavý a pro mou praxi velmi přínosný byl mezipředmětový přesah témat v jejich komplexnosti zasazený do podmínek islandské krajiny a společnosti. Velký přínos pro mě mělo seznámení se s možnostmi terénní výuky a outdoorových aktivit a jejich využití při výuce.
Nezanedbatelný přínos pro mě měl kurz také v oblasti jazykových a komunikačních dovedností, které mohu využít pro realizaci CLIL aktivit ve svých hodinách.
Díky online aktivitám jsem se také zdokonalil ve využití online nástrojů a prezentačních dovednostech v anglickém jazyce.
Díky účasti na kurzu jsem se naučil se pracovat s venkovním prostředím jako učebnou a učebními prostředky, pracovat se zkušenostním učením a senzorickým vědomím jako podporou učení ve škole, rozvíjet osobní a společenské dovednosti prostřednictvím outdoorových aktivit a vyučování, porozumět zdravotnímu přínosu získanému tím, že učíme se venku.
Aktivity, které jsem absolvoval ve specifických podmínkách Islandu, mě také naučili, jak připravit a uskutečnit outdoorové lekce také z hlediska organizačního, hlavně v otázce bezpečnosti žáků, v závislosti na konkrétních podmínkách venku a sladění výukových cílů s těmi výchovnými.