11) Outdoor Learning for Sustainability, Bulharsko
Outdoor Learning for Sustainability
Melnik, Bulharsko
24. - 30. 10. 2021
Mgr. Libor Hudec
Kurz byl zaměřen na venkovní vyučování. Cílem lektorů bylo zprostředkovat učitelům mnohé outdoorové aktivity, vysvětlit význam jejich začleňování do vyučovacího procesu pro rozvoj žákových znalostí, dovedností, názorů, postojů a celkový rozvoj osobnosti. Byl určen pro učitele základních i středních škol, kteří vyučují zejména přírodní vědy. Činnosti, které jsme vykonávali, se týkaly hlavně současných globálních ekologických problémů (změny klimatu, zpracování odpadů, degradace půdy …), ale také vztahu člověka k přírodě, pochopení jejího efektivního fungování, čerpání inspirace, a jeho možnostmi přispět k udržení kvality života v dalších desetiletích.
Účast přispěla k rozšíření mých odborných kompetencí v oborech, kterými se zabývám - biologie, geografie, geologie, ekologie a environmentalistika.
Získal jsem spoustu námětů, jak obohatit zejména terénní výuku o nové aktivity, formy vzdělávání. Kurz přispěl k rozšíření mého povědomí, jakým způsobem žáky více přitáhnout k dané problematice, jak strukturovat výukovou jednotku v terénu, jakým způsobem více emočně působit na žáky, jak je více aktivizovat, dávat jim prostor k vyjádření atd.
Ve svých hodinách jsem využíval i postřehy ze zajímavých míst, které jsem v Bulharsku navštívil (Sofie, Rilský monastýr, pohoří Vitoša, geologicky i geomorfologicky zajímavé okolí města Melnik …) a stejně tak i zajímavosti z jiných zemí, které jsem pochytil při diskuzích s kolegy ze zahraničí (Dánsko, Španělsko, Polsko)
Sdílení osobních zážitků a zkušeností žáky zcela jistě více zaujala ve vyučovacím procesu než sdílení informací zprostředkovaných z učebnic, médií.
Osvojil jsem si mnohé činnosti, které výrazným způsobem podporovaly aktivitu zúčastněných jedinců – podpora jejich vlastního vyjadřování, kladení vlastních otázek, vlastní řešení problémů, kritické myšlení … Získal jsem nové zkušenosti, jak cíleně emočně působit na žáky v přírodě a podpořit jejich vztah k ní.
Většina činností byla postavena na samostatné aktivitě nebo skupinové práci, lektor nás pouze instruoval, pobízel a v závěru jsme společně záležitost prodiskutovali. Vyzkoušené hry byly zábavné i pro nás a velmi dobře využitelné pro počáteční motivaci při výuce.
Zaujala mě zejména časově náročnější aktivita zvaná „Biomimicry“ probíhající částečně v terénu a částečné v učebně. Spočívala v pozorování organismů, nacházení účelu (funkce) tvaru, barvy, struktury atd. jejich částí těl a možnostech zpracování těchto poznatků ve vědě, výzkumu a následně v komerčním využití.
Určitě využiji i nápady k vyrobení jednoduchých pomůcek pro výuku některých témat (např. využitelné pro vizuální znázornění složitých vztahů mezi jednotlivými cykly v přírodě)