Matematika
... "Smyslem vyučování matematice není jen předávat hotové poznatky, které skoro každý později stejně zapomene. Matematika učí mluvit k věci a neplácat nesmysly, učí přesně rozlišovat mezi pojmy, což při různých jednáních umožňuje odhalit a odstranit nedorozumění a nalézt styčné body různých stanovisek. Oč efektivnější by byla práce leckterého shromáždění, kdyby na jeho členech zanechalo vyučování matematice hlubší stopy!
Matematika také rozvíjí abstrakci a myšlení vůbec - a není snad myšlení právě to, co činí člověka příslušníkem lidského rodu? Neučí snad matematika mladé lidi, aby z daných předpokladů uměli vytvořit správný závěr a přijali ho, ať se zdá jakkoli podivný? Neučí snad matematika vzít při řešení problému v úvahu všechny okolnosti a neomezit se jen na to, co vyprávěla jedna paní? Je jistá naděje, že ten, kdo se ve škole učil matematiku a toto vzdělávání předem neodmítal, bude umět samostatně a kriticky myslet, což je v dnešní době, kdy je člověk vystaven vábení a pokušení ze všech stran, obzvláště potřebné. Zároveň je jistá naděje, že takový člověk bude odolnější vůči konzumentskému způsobu života.
Tohle všechno je známo od nepaměti, a proto lidé vždy pěstovali matematiku, vyučovali ji a předávali dalším generacím. Matematika vždycky byla, je a bude neoddělitelnou součástí lidské kultury, a to navzdory různým fanatikům všeho druhu, nepřístupným jakékoli diskusi a argumentům, skálopevně přesvědčeným, že jejich pravda je ta jedině pravá."
Z článku O významu matematiky, jehož autorem je doc. RNDr. Emil Calda, CSc., MFF UK Praha
Matematika poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě a vytváří předpoklady pro další úspěšné studium. Rozvíjí především logické myšlení, ale také paměť. Napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení, vede ke srozumitelné a věcné argumentaci. Učí žáka pamatovat si pouze základní informace a vše ostatní si odvodit.
Žáci si postupně osvojují pojmy, algoritmy, terminologii, symboliku a způsoby jejich užití.
Důraz je kladen na důkladné porozumění základním myšlenkovým postupům a pojmům a jejich vzájemným vztahům. V centru pozornosti není učitel, který sděluje fakta, ale učící se žák, který řeší různé typy úkolů.
UČEBNÍ PLÁNY
Osmileté studium – nižší gymnázium (79-41-K/81)
Ročník | Prima | Sekunda | Tercie | Kvarta |
Počet hodin | 5 | 4 | 4 | 4 |
Osmileté studium – vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41)
Ročník |
Kvinta 1. ročník |
Sexta 2. ročník |
Septima 3. ročník |
Oktáva 4. ročník |
Počet hodin | 4 | 3 | 3 | 3 |
Maturitní zkouška
Matematika je společně s cizím jazykem jedním z povinně volitelných zkušebních předmětů společné části maturitní zkoušky. Žák si tedy volí dle svého uvážení mezi matematikou a cizím jazykem. Žák může z tohoto předmětu konat povinnou nebo nepovinnou zkoušku.
Matematika ve společné části MZ
Matematika je společně s cizím jazykem jedním z povinně volitelných zkušebních předmětů společné části maturitní zkoušky.
Matematika je jedním ze zkušebních předmětů zařazených do společné části maturitní zkoušky (dále MZ). Žák může z tohoto předmětu konat povinnou nebo nepovinnou zkoušku.
Maturitní zkouška z matematiky ve společné části se koná pouze formou didaktického testu. Samotná zkouška trvá 135 minut. Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek mají čas prodloužen podle zařazení na základě posudku školského poradenského zařízení.
Informace z katalogu požadavků
Katalog požadavků k maturitní zkoušce z matematiky uvádí 5 základních kategorií kompetencí, které jsou pro úspěch u zkoušky zásadní, a které by měly být zohledňovány i během výuky na střední škole.
-
- Osvojení matematických pojmů a dovedností;
- Matematické modelování;
- Vymezení a řešení problému;
- Komunikace;
- Užití pomůcek;
Katalog požadavků dále uvádí jednotlivé tematické okruhy, základní specifikace zkoušky a příklady testových úloh.
Podrobnější informace ke zkoušce z matematiky ve společné části MZ, včetně testů a zadání z předcházejících let, najdete na stránkách Cermatu ( https://maturita.cermat.cz).
Matematika jako profilová zkouška
Žáci mají rovněž možnost si zvolit matematiku jako profilovou zkoušku.
Forma: |
Kombinovaná – písemná zkouška a ústní zkouška před zkušební maturitní komisí |
Písemná zkouška: |
Délka: 120 minut Otevřené úlohy se zadáním z učiva matematiky vymezeného ŠVP matematických předmětů |
Ústní zkouška: |
Ústní zkouška se uskutečnuje formou řízeného rozhovoru při řešení komplexní úlohy vycházející z vylosovaného tématu. (kalkulačka ani tabulky nejsou při přípravě, ani při zkoušce povoleny) Dokkumenty je stažení: |
PoužívANÁ literatura
Sada učebnic Matematika pro gymnázia vydaných nakladatelstvím Prometheus (co nejnovější vydání či dotisky, v každém případě vydání obsahující „podšeděné“ definice a věty):
1. ročník (kvinta)
-
- BUŠEK, Ivan, BOČEK, Leo, CALDA, Emil. Matematika pro gymnázia: Základní poznatky z matematiky
- CHARVÁT, Jura, ZHOUF, Jaroslav, BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice
- POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia: Planimetrie
- ODVÁRKO, Oldřich. Matematika pro gymnázia: Funkce
2. ročník (sexta)
-
- POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia: Planimetrie
- ODVÁRKO, Oldřich. Matematika pro gymnázia: Funkce
3. ročník (septima)
-
- ODVÁRKO, Oldřich. Matematika: pro gymnázia: Goniometrie
- POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia: Stereometrie
- CALDA, Emil, DUPAČ, Václav. Matematika pro gymnázia: Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika
4. ročník (oktáva)
-
- KOČANDRLE, Milan, BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: analytická geometrie
- ODVÁRKO, Oldřich. Matematika pro gymnázia: Posloupnosti a řady
- HRUBÝ, Dag, KUBÁT, Josef. Matematika pro gymnázia: Diferenciální a integrální počet
Sbírka (1. – 3. ročník)
-
- JANEČEK, František. Sbírka úloh z matematiky: Výrazy, rovnice, nerovnice a jejich soustavy
Doporučená literatura (nakladatelství Prometheus)
-
- MIKULČÁK, J., CHARVÁT, J. Tabulky a vzorce pro střední školy
- PETÁKOVÁ, J. Matematika – příprava k maturitě a přijímacím zkouškám na VŠ
- POLÁK, J. Přehled středoškolské matematiky
- POLÁK, J. Středoškolská matematika v úlohách I
- POLÁK, J. Středoškolská matematika v úlohách II
Další aktivity komise
Matematická olympiáda
-
- Žákyně a žáci školy se pravidelně zapojují do Matematické olympiády.
- Soutěžící žákyně a žáci se pravidelně umisťují na předních místech ve všech kategoriích okresních i krajských kol.