Matematika

Učebnice matematiky... "Smyslem vyučování matematice není jen předávat hotové poznatky, které skoro každý později stejně zapomene. Matematika učí mluvit k věci a neplácat nesmysly, učí přesně rozlišovat mezi pojmy, což při různých jednáních umožňuje odhalit a odstranit nedorozumění a nalézt styčné body různých stanovisek. Oč efektivnější by byla práce leckterého shromáždění, kdyby na jeho členech zanechalo vyučování matematice hlubší stopy!

Matematika také rozvíjí abstrakci a myšlení vůbec - a není snad myšlení právě to, co činí člověka příslušníkem lidského rodu? Neučí snad matematika mladé lidi, aby z daných předpokladů uměli vytvořit správný závěr a přijali ho, ať se zdá jakkoli podivný? Neučí snad matematika vzít při řešení problému v úvahu všechny okolnosti a neomezit se jen na to, co vyprávěla jedna paní? Je jistá naděje, že ten, kdo se ve škole učil matematiku a toto vzdělávání předem neodmítal, bude umět samostatně a kriticky myslet, což je v dnešní době, kdy je člověk vystaven vábení a pokušení ze všech stran, obzvláště potřebné. Zároveň je jistá naděje, že takový člověk bude odolnější vůči konzumentskému způsobu života.

Učebna matematikyTohle všechno je známo od nepaměti, a proto lidé vždy pěstovali matematiku, vyučovali ji a předávali dalším generacím. Matematika vždycky byla, je a bude neoddělitelnou součástí lidské kultury, a to navzdory různým fanatikům všeho druhu, nepřístupným jakékoli diskusi a argumentům, skálopevně přesvědčeným, že jejich pravda je ta jedině pravá."

Z článku O významu matematiky, jehož autorem je doc. RNDr. Emil Calda, CSc., MFF UK Praha

Matematika poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě a vytváří předpoklady pro další úspěšné studium. Rozvíjí především logické myšlení, ale také paměť. Napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení, vede ke srozumitelné a věcné argumentaci. Učí žáka pamatovat si pouze základní informace a vše ostatní si odvodit.

Žáci si postupně osvojují pojmy, algoritmy, terminologii, symboliku a způsoby jejich užití.

Důraz je kladen na důkladné porozumění základním myšlenkovým postupům a pojmům a jejich vzájemným vztahům.  V centru pozornosti není učitel, který sděluje fakta, ale učící se žák, který řeší různé typy úkolů.

UČEBNÍ PLÁNY 

Osmileté studium – nižší gymnázium (79-41-K/81) 

Ročník Prima Sekunda Tercie Kvarta
Počet hodin 5 4 4 4
 

Osmileté studium – vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41) 

Ročník

Kvinta

1. ročník

Sexta

2. ročník

Septima

3. ročník

Oktáva

4. ročník

Počet hodin 4 3 3 3

Maturitní zkouška

Matematika je společně s cizím jazykem jedním z povinně volitelných zkušebních předmětů společné části maturitní zkoušky. Žák si tedy volí dle svého uvážení mezi matematikou a cizím jazykem. Žák může z tohoto předmětu konat povinnou nebo nepovinnou zkoušku.

Matematika ve společné části MZ

Matematika je společně s cizím jazykem jedním z povinně volitelných zkušebních předmětů společné části maturitní zkoušky. 

Matematika je jedním ze zkušebních předmětů zařazených do společné části maturitní zkoušky (dále MZ). Žák může z tohoto předmětu konat povinnou nebo nepovinnou zkoušku.

Maturitní zkouška z matematiky ve společné části se koná pouze formou didaktického testu. Samotná zkouška trvá 135 minut. Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek mají čas prodloužen podle zařazení na základě posudku školského poradenského zařízení.

Informace z katalogu požadavků

Katalog požadavků k maturitní zkoušce z matematiky uvádí 5 základních kategorií kompetencí, které jsou pro úspěch u zkoušky zásadní, a které by měly být zohledňovány i během výuky na střední škole.

    • Osvojení matematických pojmů a dovedností;
    • Matematické modelování;
    • Vymezení a řešení problému;
    • Komunikace;
    • Užití pomůcek;

Katalog požadavků dále uvádí jednotlivé tematické okruhy, základní specifikace zkoušky a příklady testových úloh.

Podrobnější informace ke zkoušce z matematiky ve společné části MZ, včetně testů a zadání z předcházejících let, najdete na stránkách Cermatu ( https://maturita.cermat.cz).

Matematika jako profilová zkouška

Žáci mají rovněž možnost si zvolit matematiku jako profilovou zkoušku.

Forma:

Kombinovaná – písemná zkouška a ústní zkouška před zkušební maturitní komisí

Písemná zkouška:

Délka: 120 minut

Otevřené úlohy se zadáním z učiva matematiky vymezeného ŠVP matematických předmětů

Ústní zkouška:

Ústní zkouška se uskutečnuje formou řízeného rozhovoru při řešení komplexní úlohy vycházející z vylosovaného tématu. (kalkulačka ani tabulky nejsou při přípravě, ani při zkoušce povoleny)

Dokkumenty je stažení:

PoužívANÁ literatura

Sada učebnic Matematika pro gymnázia vydaných nakladatelstvím Prometheus (co nejnovější vydání či dotisky, v každém případě vydání obsahující „podšeděné“ definice a věty):

1. ročník (kvinta)

    • BUŠEK, Ivan, BOČEK, Leo, CALDA, Emil. Matematika pro gymnázia: Základní poznatky z matematiky
    • CHARVÁT, Jura, ZHOUF, Jaroslav, BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice
    • POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia: Planimetrie
    • ODVÁRKO, Oldřich. Matematika pro gymnázia: Funkce

2. ročník (sexta)

    • POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia: Planimetrie
    • ODVÁRKO, Oldřich. Matematika pro gymnázia: Funkce

3. ročník (septima)

    • ODVÁRKO, Oldřich. Matematika: pro gymnázia: Goniometrie
    • POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia: Stereometrie
    • CALDA, Emil, DUPAČ, Václav. Matematika pro gymnázia: Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika

4. ročník (oktáva)

    • KOČANDRLE, Milan, BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: analytická geometrie
    • ODVÁRKO, Oldřich. Matematika pro gymnázia: Posloupnosti a řady
    • HRUBÝ, Dag, KUBÁT, Josef. Matematika pro gymnázia: Diferenciální a integrální počet 

Sbírka (1. – 3. ročník)

    • JANEČEK, František. Sbírka úloh z matematiky: Výrazy, rovnice, nerovnice a jejich soustavy

Doporučená literatura (nakladatelství Prometheus)

    • MIKULČÁK, J., CHARVÁT, J. Tabulky a vzorce pro střední školy
    • PETÁKOVÁ, J. Matematika – příprava k maturitě a přijímacím zkouškám na VŠ
    • POLÁK, J. Přehled středoškolské matematiky
    • POLÁK, J. Středoškolská matematika v úlohách I
    • POLÁK, J. Středoškolská matematika v úlohách II

Další aktivity komise

Matematická olympiáda

    • Žákyně a žáci školy se pravidelně zapojují do Matematické olympiády. 
    • Soutěžící žákyně a žáci se pravidelně umisťují na předních místech ve všech kategoriích okresních i krajských kol.