Fyzika

Věda je nejlepší způsob, jak z člověka udělat hrdinu.

Giordano Bruno

 

Fyzikální vzdělání představuje základní kámen vzdělanosti pro každého člověka. Již od starověku se fyzika využívala k řešení praktických problémů. Výsledky a především aplikace fyzikálního poznání pronikly v současné době do našeho každodenního života. Ve zdravotnictví se fyzikální principy používají již od samého počátku lékařství. Jejich vývoj a výzkum se stále zdokonaluje a potenciál využití rychle narůstá.

Fyzika má jednu význačnou vlastnost: zatímco svět kolem nás se s postupem času mění a vyvíjí, základní fyzikální zákony a poznatky zachovávají svoji platnost a nacházejí další a nové technické aplikace.

Na trhu práce mají absolventi s fyzikálním vzděláním vysokou hodnotu, při řešení problémů vedle systémového pohledu uplatňují tolik potřebný nadhled. Fyzik se totiž obvykle dovede podívat na zadaný problém i netradičním způsobem, hledá nová, často neočekávaná, ale správná řešení. Znalost obecných principů mu umožňuje rychle se orientovat v prostředí, které vyžaduje specifické vlastnosti technického charakteru.

Fyzikální vzdělání lze uplatnit v průmyslu, ve vývoji, základním i aplikovaném výzkumu, laboratořích a zkušebnách firem, lékařství, …

Fyzika jako učební předmět zprostředkovává žákům potřebné fyzikální poznatky, které jsou výchovně-vzdělávacím procesem transformovány ve fyzikální vědomosti a dovednosti, poznávací schopnosti a postoje žáka. K osvojení poznatků přispívají moderní výukové metody a organizační formy, které kladou důraz na využití ICT. Nezastupitelné místo ve výuce zaujímají tradiční fyzikální nástroje poznávání: pozorování, experimentování a měření. Ve výuce fyziky na našem gymnáziu vedeme žáky k hledání souvislostí, aby žáci věděli nejen co, ale hlavně proč. Podporujeme žáky v hledání vlastních, třeba netradičních řešení. Klademe důraz na mezioborové vztahy a znalosti.

Učební plány

Osmileté studium – nižší gymnázium (79-41-K/81) 

Ročník Prima Sekunda Tercie Kvarta
Počet hodin 2 2 2 2 + 2/3
 

Osmileté studium – vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41) 

Ročník

Kvinta

1. ročník

Sexta

2. ročník

Septima

3. ročník

Oktáva

4. ročník

Počet hodin 2 2 + 2/3 2,5 + 2/3 -

Pravidla hodnocení

Používaná literatura

1. ročník (kvinta) 4. ročník (oktáva)

    • SVOBODA, Emanuel, a kol. Přehled středoškolské fyziky, Přep. 5. vyd. Praha: Prometheus
    • LEPIL, Oldřich, a. kolektiv. FYZIKA Sbírka úloh pro střední školy, Dot. 3. vyd. Praha: Prometheus  

Doporučená literatura

    • Mikulčák, J., a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy, 4. vyd. Praha: Prometheus

Maturitní zkouška z fyziky 

Maturitní požadavky vychází ze současných platných pedagogických dokumentů pro gymnaziální vzdělávání a studijního profilu předmětu Fyzika na našem gymnáziu.

Obecným cílem maturitní zkoušky z fyziky je prověřit, jak žáci pronikli do podstaty fyzikálních jevů, které jsou zahrnuty do obsahu učiva fyziky uvedeného ve standardech vzdělávání pro gymnázia a jak jsou schopni své znalosti a dovednosti uplatnit při řešení přiměřených problémů.

Předpokládá se, že k maturitní zkoušce z fyziky se přihlásí žáci, kteří mají o fyziku zásadní zájem a směřují svá budoucí vysokoškolská studia do oborů, kde se vyžadují fyzikální znalosti a dovednosti.

Základní specifikace zkoušky:

Forma:

Zkouška se koná písemnou formou, složenou ze dvou částí:

1. část

 test (40 minut), který obsahuje uzavřené úlohy s nabídkou výběru ze čtyř navržených alternativ, z nicž právě jedna je správná.

2. část příklady (70 minut), která obsahuje úlohy s širokou odpovědí, u kterých je hodnocen i postup řešení.

Poznámka:

Předpokladem zdárného řešení úloh je dovednost užívat bezchybně a s pochopením matematický aparát (úpravy výrazů, řešení rovnic, pravidla pro umocňování, základní vztahy a vzorce apod.).

Při řešení maturitního testu je dovoleno používat kalkulátor a Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro SŠ.

 

 

Soutěže a olympiády

    • Žákyně a žáci naší školy se pravidelně účastní Předmětové soutěže Fyzikální olympiáda.
    • Pravidelně se naše studentské týmy zapojují do soutěžě Fyziklání, která rozvíjí nejen fyzikální znalosti, ale také týmovou spolupráci a logické myšlení.
    • Předmětová komise fyziky patří mezi lokální organizátory soutěže Náboj Junior.

Fyzikální exkurze 

Předmětová komise fyziky pravidelně organizuje exkurzi do švýcarského vědeckého centra Technorama a Evropské organizace pro jaderný výzkum CERN.